Communicatie kent geen grenzen - methodiekbeschrijving

5.1.5.Inzetten op beleving

Bij alle activiteiten die worden ondernomen staat de beleving centraal, zodat de bewoner de wereld om hem heen kan ontdekken en verbreden. Om dit voor iedere bewoner te realiseren wordt gewerkt vanuit beleving, waarbij het horen, ruiken, zien en voelen centraal staat. Tactiel beleven, het voelbaar/tastbaar maken van hetgeen dat centraal staat. Het tactiel beleven zorgt dat alle zintuigen geprikkeld worden en herinneringen opgeroepen worden. Samen met de bewoner beleven, ontdekken en ervaren, dit zorgt voor een gezamenlijke basis, gedeelde intentie en dialoog om van hieruit verder te werken. Iedere bewoner op zijn eigen manier. Altijd gericht op het proces, waarbij beiden niet weten hoe het eindresultaat er uit gaat zien. Werken vanuit beleving staat centraal binnen een thema. Dit thema krijgt op verschillende manieren vorm en wordt op verschillende manieren vastgelegd, afgestemd op de communicatievorm van de bewoner. Vanuit het thema wordt de communicatie van de bewoners uitgebreid, hierdoor worden nieuwe woorden geleerd, gekoppeld aan picto’s, (voel)symbolen, gebaren etc.

Thema’s komen voort uit de wensen en behoeften van de bewoners. Bijvoorbeeld het thema ‘ik en wij’ waardoor bewoners leren dat er buiten zichzelf nog een wereld bestaat, zodanig dat naast rekening houden met je eigen wensen en behoeften, je ook leert rekening te houden met de ander. Je leert wat je voor de ander kan betekenen en wat de ander kan betekenen voor jou.

Ieder op zijn eigen manier, met zijn eigen doelen en beweegredenen. Vanuit deze beleving krijgt de activiteit vorm, inhoud en betekenis. In ieders eigen communicatievorm (OC) wordt de informatie verwerkt, opgeslagen en geïntegreerd

Interview met begeleider: Beleving staat centraal, als iemand bijvoorbeeld gaat borduren, dan wordt er eerst besproken waar dat garen vandaan komt, voor ons is dat vanzelfsprekend, maar voor hen willen we hun wereld verbreden. Garen komt van de wol van het schaap…en dan gaan we vervolgens naar het schaap zelf, kijken hoe die er uit ziet, hoe die voelt, hoe die ruikt, dan gaan we kijken hoe van het wol garen wordt gemaakt. Op die manier wordt de beleving van het borduren veel breder en wordt haar wereld groter.
Auteurs
 Ruth Dalemans, Katrien Horions, Steffy Stans, Mariska Janssen
 Zuyd Hogeschool 
 Lectoraat Autonomie en Participatie van chronisch zieken
 in opdracht van
 Stichting Kwecoo & Stichting de Drie Triangels